Laatste blog van 2013 - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Jan en Ilse Enden - WaarBenJij.nu Laatste blog van 2013 - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Jan en Ilse Enden - WaarBenJij.nu

Laatste blog van 2013

Door: Ilse

Blijf op de hoogte en volg Jan en Ilse

31 December 2013 | Verenigde Staten, New York

Hoi allemaal,

Het einde van het jaar is weer in zicht en het wordt weer eens tijd voor een update uit NYC. Nog steeds vliegen de dagen hier voorbij wat natuurlijk een goed teken is. De zomer is inmiddels vertrokken en heeft plaats gemaakt voor een wispelturige winter. We hebben inmiddels alles gehad; zon, regen, sneeuw, vrieskou en zomerse temperaturen. Dit was ook de reden dat SBS 6 Show Vandaag me vorige week uit bed belde om te kletsen over het weer. Na een snelle douche hebben ze via Skype een interview gedaan en daar een montage van gemaakt. Ik heb mijn minutes of fame voor 2013 dus gehad (http://www.show.nl/rubrieken/lifestyle/gesprek-van-de-dag-in-new-york-het-weer/).

We weten inmiddels dat we rond 1 oktober naar Nederland terug gaan, waar we gaan wonen , waar Jan gaat werken en wat ik ga doen is nog een verrassing maar na 2,5 jaar New York zijn we inmiddels een kei in geduld hebben en het omgaan met verrassingen. We zijn net twee elastieken.

Ons doel is om hier nog volop te genieten van de stad en daarbuiten. Afgelopen maanden hebben we een aantal tripjes gemaakt onder het mom van cultuur snuiven. We zijn een weekend naar Dutch County geweest waar nogal wat Amish wonen. Het was echt geweldig. Sowieso is het er prachtig, lekker landelijk met veel antiekmarkten en heel veel lekker eten. Je kijkt je ogen uit omdat het cultuurverschil zo enorm is. Ik kan me niet voorstellen om zonder elektriciteit te moeten leven en volgens de regels van de gemeenschap, die behoorlijk conservatief zijn, terwijl je tussen de “English” woont en ziet hoe het ook anders kan. Het is echt zoals je ziet bij ‘Het kleine huis op de prairie’, boerderijen, paard en kar, 1-kamer klaslokalen en heel veel god. Om meer van deze geloofsovertuiging te weten te komen, zijn we op een kar gaan zitten bij een ex-Amish. De overige personen die in de kar zaten waren Indiërs die geen vragen hadden dus wij konden hem op het gemak bombarderen met vragen. Conclusie: het leven is misschien makkelijker omdat je je niet druk hoeft te maken over kleding, haar, make up, carrière, dagindeling, partnerkeuze, wel/geen kinderen en andere keuzestress. Aan de andere kant is er geen sprake van autonomie en persoonlijke ontwikkeling, maar zijn er vooral heel veel regeltjes en voor de vrouw koken, schoonmaken en baren. Het bijzondere vond ik nog dat het ligt aan waar je woont welke regels van toepassing zijn (bijvoorbeeld of je een fiets mag hebben of alles te voet moet doen). Ben je het er niet mee eens dan verhuis je twee weilanden verderop waar de regels anders zijn. Inmiddels is er wel een nieuw idee voor een TV programma geboren ‘Entering Amish’ over hoe wilde Valkenswaardse meiden zich terug vinden in de Amish gemeenschap met in de hoofdrol Tammie S, Rebek H, Han V, Wiet L, Jann A en Ils E. Ik denk dat het een kaskraker gaat worden.

Na Dutch County hebben we nog een tripje gemaakt naar Upstate New York en Newport, Rhode Island. Waar ik wederom de bevestiging heb gekregen dat ik in mijn vorig leven een prinses ben geweest. Wat voelde ik mij thuis in de mansions van Frederik Roosevelt en de Familie vanderbilt. Heerlijk al die krullen, bloemetjes behang, 30 man personeel en vooral heel veel ruimte. Maar ieder huisje heeft zijn kruisje, wat een intriges. Maar jammer genoeg geen prinsessengedrag hier in NYC (al probeer ik het weleens maar Jan reageert nooit). Het dagelijkse leven gaat lekker verder. Jan gaat nog steeds iedere dag met plezier naar Times Square ook al probeert Hello Kitty hem iedere dag te verleiden en struikelt hij weleens over omhoog starende toeristen, maar dat mag de pret niet drukken.

In mijn hoofd gaan de ideeën over wat ik wil gaan doen als we weer in Nederland zijn alle kanten op. Het liefst zou ik nog steeds iets openen wat gerund wordt door risico jongeren maar ik wil eerst starten met een eigen bedrijfje in workshops, trainingen en coaching voor vrouwen en jongeren (tips, connecties etc., zijn natuurlijk altijd welkom).
De komende tien maanden hier in New York wil ik me daarom concentreren op zoveel mogelijk ervaringen opdoen en zoveel mogelijk programma’s ontwikkelen. Inmiddels is er één website online www.dreamlaunchworkshop.com en over een paar dagen zal www.youngleadershiptraining.com online gaan. Hopelijk kan ik nog een paar leuke workshops en trainingen geven voordat we weer onze spullen moeten pakken.

Een van mijn dromen was om een keer een “Challenge Day” te begeleiden. Ik heb mijn stoute laarzen aangetrokken en een mail gestuurd aan een school hier in de buurt waar ze in januari een Challenge Day hebben. Na een leuk gesprek met de schoolpsycholoog mag ik over twee weken twee dagen jongeren begeleiden tijdens de Challenge Day. Als een klein kind zo blij ben ik, ondanks dat Arie Boomsma niet van de partij is.

2013 was voor ons een jaar met een paar heftige gebeurtenissen maar ook heel veel mooie en leuke momenten. We hopen dat 2014 voor iedereen een heel mooi jaar gaat worden en dat al jullie dromen uit mogen komen. Ook wil ik jullie bedanken voor al jullie leuke reacties en likes op mijn Linda Wereldwijven stukjes en andere posts.

Proost op een geweldig 2014!

Ilse en Jan

  • 31 December 2013 - 17:20

    Tineke:

    Ha Ilse wat een mooi verhaal weer! Leuk dat jullie in okt weer terug komen!
    Klein Loïs is nu naar het muziekje met schaatsers dat jij ons 25 jaar geleden gegeven hebt aan het luisteren en kijken en met haar kleine vingertjes pakt ze de schaatsers eraf en lol dat ze dan heeft !

    Fijne jaarwisseling en geniet nog vanalles in New York!
    Lieve groeten van ons allemaal!

  • 31 December 2013 - 17:27

    Lotte:

    Hoi Ilse,
    Wat leuk om te lezen.
    Je leven, in die geweldige stad, met die véle ervaringen!
    Maar er begint ook een eindje aan te komen.
    Slim om idd nu nog veel ervaring op te doen en dan gaat dat in NL ook wel weer vorm krijgen.
    Je wordt in ieder geval verwacht door vele vriendinnen en familie.
    Alle goeds voor 2014!

  • 01 Januari 2014 - 09:13

    Toos Linsen - Rijk:

    Hoi Ilse
    leuk om jouw/jullie ervaringen te kunnen lezen en fijn dat er ook een heleboel goede dingen zijn gebeurd in 2013.
    Je begrijpt dat ik met smart zit te wachten op je terugkomst, in de hoop dat je niet al te ver van Valkenswaard gaat wonen en de Stichting Hulp Moldavie Transnistrie met jouw inzet en ervaring weer komt versterken.
    Een geweldig 2014 toegewenst!

  • 01 Januari 2014 - 14:47

    Fleur:

    Hé Ilse,
    Er lijkt geen eind te komen aan de belevenissen, leuk hoor.
    Geniet de komende maanden nog van het leven in New York.
    Voor jullie ook alle goeds in 2014.
    Gr. Fleur

  • 02 Januari 2014 - 11:34

    Elly Aerts:

    Hoi Ilse,
    Fijn dat jullie het zo goed naar je zin hebbben.
    Ik wens jullie alle goeds toe in 2014 and make your dreams come true.
    Gr.Elly

  • 02 Januari 2014 - 15:30

    Petrie & Danny:

    Hallo Ilse en Jan,

    Jullie halen er toch echt het maximale uit daar in NY en omstreken !
    En dan je TV debuut , echt geweldig en je zag er zo mooi uit.

    Wij hebben hier een gezellige kerst borrel gehad met de familie Verspeek. Altijd relaxed en altijd lachen.
    En het sky diven van de mannen gaat nu echt gebeuren dus zorg dat jullie erbij zijn.

    Groetjes en take care, xxx
    P&D

  • 05 Januari 2014 - 15:40

    Rita:

    Hoi Ilse en Jan ,

    een gelukkig 2014

    heel mooi geschreven weer ,jullie doen veel
    Fijn dat jullie erbij zijn met het sky diven

    groetjes Henk en Rita xxx

  • 22 Februari 2014 - 19:26

    Toon En Jo Geldens:

    Hallo Ilse en Jan, wij hoorden vanmiddag van jullie pap Ilse dat jullie ZWANGER zijn. Wat een geweldig nieuws, VAN HARTE GEFELICITEERD. Echt super leuk voor jullie. Geniet maar fijn samen van deze komende maanden, en we hopen van HARTE dat het een fijne zwangerschap mag worden,maar soms horen daar kleine kwaaltjes zoals misselijkheid in de eerste maanden gewoon bij. Wij horen wel van jou Toekomstige OPA en Oma hoe het verder verloopt. Nogmaals GEFELICITEERD, en jullie zullen straks zeker FANTASTISCHE OUDERS zijn. Groetjes Toon en Jo Geldens

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, New York

New York

Werken, genieten, ontdekken en ontwikkelen in New York City.

Recente Reisverslagen:

16 Juli 2014

Tijd voor verandering

31 December 2013

Laatste blog van 2013

14 September 2013

And we're back

28 Januari 2013

Adventure

11 Oktober 2012

Back to school
Jan en Ilse

Actief sinds 15 Jan. 2012
Verslag gelezen: 4085
Totaal aantal bezoekers 48391

Voorgaande reizen:

01 Maart 2012 - 01 Oktober 2014

New York

Landen bezocht: