And we're back - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Jan en Ilse Enden - WaarBenJij.nu And we're back - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Jan en Ilse Enden - WaarBenJij.nu

And we're back

Door: Ilse

Blijf op de hoogte en volg Jan en Ilse

14 September 2013 | Verenigde Staten, New York

Na een heel lange blog stilte is het weer tijd voor een verhaal. De reden voor de stilte? Writer’s Block? Misschien, maar laten we het positief bekijken voor een goed verhaal zijn ook leuke ervaringen nodig dus ik heb jullie nu genoeg te vertellen. Nu ik dit type denk ik ‘oh jee’ ik heb teveel te vertellen. Dus ik ga jullie beloven dat ik mijn blog niet meer ga verwaarlozen.

Met ons gaat alles goed. We leven ons leven in New York en genieten nog steeds. Officieel is de laatste periode voor ons ingegaan en we hopen snel te weten wanneer we terug gaan en waar we dan terecht komen. Spannend dus.

Ondertussen is er in mijn leven veel gebeurd. Ik ben inmiddels officieel een New York University gecertificeerd Life Coach. Wat een titel. Dat betekent dat het echte werk nu kan beginnen. Inmiddels is er een aantal dingen aan het rollen gegaan en doe ik wat ik het leukste vind, het ontwikkelen van workshops en trainingen en natuurlijk het geven ervan. GirlTalk/GuyTalk staat nog steeds 2x per week in de agenda, maar er is een aantal leuke dingen bij gekomen. Samen met een vriendin heb ik de Dream Launch Workshops gelanceerd. Workshop om erachter te komen wat je nu werkelijk wilt in het leven en hoe je tot actie over gaat. Geen lalala land/hogere sferen, maar doen wat je wilt. De pilot was een succes dus nummer twee staat voor eind september gepland.
In deze moderne tijden draait alles om het netwerken dus dat heb ik ook maar eens geprobeerd en zowaar het is me gelukt. Lang verhaal kort: samen met een NYU professor/business coach heb ik een leiderschapstraining ontwikkeld voor jongeren. Ik heb mijn angsten aan de kant gezet, mijn mooie stoute sneakers aangetrokken en een voorstel ingediend bij de opvang waar ik vrijwilligerswerk doe. En rapapapapa….ze hebben ons ingehuurd, $$$. In oktober zal de training starten. Het is een geweldige kans om met iemand samen te werken die zoveel ervaring heeft.
De rest van de week vermaak ik me nog steeds met projecten bij het opvanghuis, de daklozen en de gevangenis. Na 1,5 jaar hier rond te huppelen beginnen de mensen me ook te kennen. De slager weet wat ik moet hebben, de groenteboer probeert me Spaans te leren en in de gevangenis weten ze mijn naam. Al weet ik niet of dat zo’n heel fijn idee is.

De familie Flodder heeft NYC ook bezocht en het was me een bezoek. Ma Flodder had Sjaakie thuis gelaten en dat hebben we geweten. Meteen de eerste dag was het al raak, ze was zo van slag door al het mannelijk, donker, afgetraind schoon dat ze zich niet meer kon inhouden (check de foto). Een week met de Flodders was een week om nooit te vergeten. Deze familie is inmiddels een adoptienicht rijker en deze is getalenteerd hobby fotograaf dus menig fotoshoot is er gemaakt. (check de andere foto’s). Holland’s next topmodel the senior edition on tour zullen we maar zeggen. (ook daar zijn foto’s van). De week is voorbij gevlogen met buikpijn van het lachen en teveel drankjes en hapjes. Ik ben trots dat ik deel uit maak van deze familie Flodder.

Na dit bezoek hadden we allebei wel een vakantie verdiend vonden we zelf. Dus in juli zijn we naar Alaska geweest. Je moet toch een beetje inburgeren dus we zijn lekker een week bij Captain Stubing en Isaac aan boord gegaan. We wisten niet of een cruise echt wat voor ons zou zijn, maar na zeven dagen kunnen we zeggen het was AWESOME. We kunnen wel wennen aan de dagelijkse handdoek beestjes, 2x per dag je kamer opgeruimd en sporten en eten met uitzicht op het water inclusief walvissen. We hebben een week rond getoerd met de boot en mochten er drie keer af om Alaska te ontdekken. Nu zijn wij niet van de grote groepen dus toen iedereen massaal de boot afging en alle tour agenten als hongerige wolven aanvlogen zijn wij er snel tussenuit gepiept. We hebben geweldige dingen gezien en gedaan. We hebben in Juneau een walvissentocht gedaan met Captain Larry. Het was 4th of July dus dat kon Captain Larry niet ongezien voorbij laten gaan en daarom had hij zijn mooiste stars and stripes overhemd aangetrokken. Larry was een oude rot dus hij en zijn over enthousiaste assistente Kelly hebben ons alle ins and outs verteld over de walvis. Tijdens de tocht hebben we ze van dichtbij kunnen zien en hadden we gelukkig dat ze honger hadden zodat we ‘bubblenet feeding’ konden zien. Elf walvissen die ongeveer tegelijk omhoog komen, prachtig.
Er moesten ook wat calorieën verbrand worden want all inclusive is nou niet echt goed voor onze poezelige billetjes. Dus wandelschoenen aan en hobbelen maar. Tocht nummer 1 was appeltje eitje, kleine twee uur wandelen beetje heuvelachtig maar dat konden onze kuitjes makkelijk aan. Wij hadden de smaak te pakken dus een tweede tochtje erachter aan. Het was een challenging tocht volgens de paaltjes maar onder het mom ‘Die Amerikanen overdrijven altijd alles’ begonnen wij met frisse moet aan deze tocht. En dat hebben we geweten. Stijl omhoog, geen verharde paden, 1 liter water en 2 appels in de rugzak. Toen we eenmaal boven waren was het zeker de moeite waard, een Alaskaans Alpenlandschap inclusief sneeuw. Na het ‘wauw’ moment sloeg de realisatie toe, we moeten ook nog terug. De beentjes konden het zeker aan maar na zeven uur wandelen op een halve liter water en een appel vonden ze het wel nodig om mij nog drie dagen aan de tocht te herinneren.
Aan alle pret komt natuurlijk een einde dus ook aan ons cruise avontuur. Na een week op de Norwegian Sun te hebben gezeten was het tijd voor de afscheidsavond. En na een week samen met Candy de cruise assistent, het entertainment team en Rommel de DJ heb je toch een band, tenminste dat vonden zij. Dus tijdens een show kwam Candy het podium op in haar glitterjurk om haar hele familie te bedanken en dit deed ze met het Norwegian Cruise Line nummer. En nu denk je was heel haar familie aan boord? Je snapt hem alle gasten waren familie. Jan kon al deze liefde niet aan en is de zaal uitgelopen. Ondertussen kon je mij van de grond afschrapen van het lachen.

Na een week op het water was het tijd voor een roadtrip door Alaska. Ook hier hebben we weer geweldige dingen gezien en gedaan. Het hoogtepunt voor Jan was zijn zalm vis avontuur. Als een echte jager is hij ‘s ochtends vroeg de boot opgegaan om ’s middags thuis te komen met 3 zalmen voor het avondeten. Als een echte trotse zeemansvrouw stond ik hem op de kade op te wachten om de vissen in ontvangst te nemen. Daar hield mijn taak op want in onze blokhut zat geen keuken dus we hebben de vissen naar een restaurant gebracht die ze heerlijk hebben bereid. Mijn hoogtepunt was de sledehonden tour. In de achtertuin van onze blokhut zat een sledehonden kennel en daar hebben we een tocht met de honden gemaakt, uitleg gekregen over de Iditarod race en natuurlijk knuffelen met de honden. Ik was in mijn element.
Alaska was een geweldige reis en zo anders dan NYC. In Alaska is het Levi’s opa model met een reclame T-shirt helemaal hip, een mooi paar bergschoenen eronder en je maakt de blits. Wij vielen daardoor misschien een beetje uit de toon maar dat kon onze pret niet drukken. Ons aanpassingsvermogen is groot dus na een paar dagen bleven de hippe jurkjes ook netjes in de koffer en woonde Jan in zijn witte T-shirts.

Er is nog zoveel te vertellen maar dat bewaar ik voor de volgende keer. Maar voordat ik houdoe ga zeggen nog een laatste nieuwtje:
Vanaf maandag 16 september gaat er een nieuwe site online lindanieuws.nl (je kent haar wel die van de Mol) waarin ik onder de rubriek ‘Wereldwijven’ ga schrijven samen met een hele hoop andere wereldwijven. Dus ben je benieuwd wat ik te melden heb over het grote en kleine wereldnieuws volg me dan!
Inmiddels ben ik ook met de tijd meegegaan en kun je me naast Facebook ook vinden op Instagram (ilsevde) en Twitter (@ilseNYC).

Houdoe en tot snel!
Ilse en natuurlijk Jan

  • 14 September 2013 - 16:21

    Hella:

    Kei leuk om weer van jullie te horen en wat n mooie vakantie foto's!!!
    We gaan je wereldwijven stukjes zeker lezen!
    Nog een hele fijne tijd daar en we wachten vol spanning af wat jullie volgende plannen zijn en wanneer we jullie weer zien in ons kleine kikkerlandje. xxxx

  • 14 September 2013 - 19:42

    Tante Truus:

    Hoi Ilse en Jan
    Leuk wat jullie daar allemaal mee maken geniet er nog maar van.
    Liefs Tante Truus

  • 14 September 2013 - 20:40

    Hanneke:

    Jeeeuh!! Daar is ze weer onze fijne blogster!
    Geweldig om weer te lezen en zit te wachten op maandag ben zo benieuwd.
    De foto zijn ook echt gaaf, wat lijk Jan toch veel op Sjaak (of andersom) met z'n langere haar.
    En jullie mam met d'r nieuwe flam...lachen!
    Zo gaaf al die mooie projecten jullie flikken t maar.
    Tot snel, liefs xx Hanneke, Mark, Teun en Pim

  • 14 September 2013 - 23:15

    Johan En Miranda:

    Wat een carrière daar zeg ilse! Knap hoor.
    Leuk om een beetje mee te mogen genieten van jullie avonturen! En vooral leuk dat we het in april allemaal live hebben mogen beleven!!! Een heel avontuur voor ons, boerkes uit Valkenswaard ;). We hebben ervan genoten en een super leuke tijd gehad.
    Gaan zeker de Linda in de gaten houden, cool zeg!
    Geniet nog van alle leuke dingen daar. Spannend wat jullie hierna te wachten staat.
    Maar ook dat zal vast wel goedkomen.
    Wie weet tot snel in het pittoreske Valkenswaard ;).

    Veel groetjes Johan en Miranda

  • 15 September 2013 - 01:06

    Laura:

    Hey chick!
    De verhalen hadden we vorige week al real life in NY gehoord maar het blijft super leuk om weer een verhaal van je te lezen.. en de foto's te zien!
    Een wereld wijf ben je zeker en gaan dan ook zeker je nieuwe blog in de Linda lezen!
    Vanuit Arizona een dikke kus van Laura en Theo

  • 15 September 2013 - 08:43

    Suzy Chorlton:

    Hoi Ilse, wat heerlijk om weer een verhaal van je te kunnen lezen. Super wat je daar in korte tijd hebt weten te bereiken. Respect! Ga zeker ook de linda rubriek volgen. Groetjes suzy

  • 15 September 2013 - 11:07

    Mathijs En Sjouk:

    Heerlijk om op zondagochtend dit verhaal te lezen! Een goed begin van de dag, top!! Super gaaf wat jullie allemaal meemaken! Ga er nog lekker van genieten met elkaar!
    Succes met het schrijven voor de Linda, uiteraard gaan we dit volgen!
    Dikke kuss en tot snel!!

  • 16 September 2013 - 12:34

    Ellen:

    Aaaah good you're back! :-)
    Heerlijk om je verhalen te lezen Ils, ook in de Linda. Ga je zeker ook daar volgen!
    Mooi om te zien wat jullie allemaal meemaken en bereiken. Een wereldwijf om Trots op te zijn!
    Tot snel Xxx

  • 16 September 2013 - 17:53

    Petrie:

    Hoi Ilse en Jan,

    Wat een leuk verslag weer !! En wat zien jullie veel zeg.
    Ik ga ook snel Linda.nl lezen.

    Groetjes en fijn dat jullie ons laten meegenieten.
    Petrie xxx

  • 28 Oktober 2013 - 23:47

    Kim&Koenen:

    Ik keek vanavond weer eens op jullie site en wat leuk, een nieuwe blog. Super leuk weer om te lezen. Ben benieuwd hoe jullie avontuur in NYC gaat eindigen, maar voorlopig blijven we jullie dus nog even volgen en misschien kunnen we jullie in 2014 nog een keertje bezoeken!

  • 09 November 2013 - 21:55

    Lucy Van Den Berg:

    Helemaal te leuk om te lezen, heel erg fijn dat het zo goed gaat met jullie.
    Geniet er nog lekker van tussen het harde werken door.
    En lekker blijven schrijven, en Ilse als jij een keer geen tijd hebt doet Jan dat toch ff......
    Groetjes van Lucy en Piet van den Berg

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, New York

New York

Werken, genieten, ontdekken en ontwikkelen in New York City.

Recente Reisverslagen:

16 Juli 2014

Tijd voor verandering

31 December 2013

Laatste blog van 2013

14 September 2013

And we're back

28 Januari 2013

Adventure

11 Oktober 2012

Back to school
Jan en Ilse

Actief sinds 15 Jan. 2012
Verslag gelezen: 2803
Totaal aantal bezoekers 48388

Voorgaande reizen:

01 Maart 2012 - 01 Oktober 2014

New York

Landen bezocht: